Hoera een zusje!!! - Reisverslag uit Oostdijk, Nederland van familie Berge - WaarBenJij.nu Hoera een zusje!!! - Reisverslag uit Oostdijk, Nederland van familie Berge - WaarBenJij.nu

Hoera een zusje!!!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg familie

16 Juli 2017 | Nederland, Oostdijk

Lieve familie, vrienden en bekenden!

Ruim 5,5 jaar geleden alweer adopteerden wij onze lieve Jakub uit Lublin in Polen! We kregen van jullie allemaal heel veel medeleven en wat is er veel gebeurd in de tussentijd! Jakub is inmiddels alweer 7 jaar geworden en een heerlijk ventje waar -ondanks de medische zorgen- we veel van genieten.
Een jaar na de komst van Jakub werden we door de kerk benadert of we voor ons pleegdochtertje Heidi wilden zorgen. Jakub en Heidi raakten erg aan elkaar gehecht, maar ondanks de verwachtingen besloot jeugdzorg dat ze na twee jaar weer bij haar eigen mama mocht gaan wonen. Aan één kant heel mooi dat dit weer kon, aan de andere kant een klap voor ons gezin en vooral voor Jakub.
Toen eenmaal de rust weergekeerd was startten we een nieuwe adoptieprocedure op, want we wilden Jakub graag een broertje of zusje geven die écht zou blijven. De hele procedure werd in gang gezet en het hele proces in Nederland afgerond. Onze wens was om wéér uit Polen te adopteren, maar de 'special needs' van de kinderen die uit Polen voor adoptie beschikbaar kwamen waren op dat moment vrij heftig, en wij dienden daarvoor toch weer ruim open te staan. In ons hart was er wél ruimte voor, maar gezien de problematiek van Jakub leek dit ons niet verstandig. Dit alles deed ons op dat moment besluiten om voor Tsjechië te kiezen en voor een andere vergunninghouder (bemiddelingsbureau) te kiezen. Toch een Oostblokland, maar ook een nieuw contact waar nog geen kinderen vandaan waren gekomen. We waren dus 'proefkonijn'. Uiteindelijk bleek het hele adoptieverhaal in Tsjechië niet van de grond te komen en terwijl we daar op een 'wachtlijst' stonden, was daar ineens onze grote verrassing: De zwangerschap van Mila. Het hele adoptiegebeuren was op dat moment van de baan, en we zeiden tegen elkaar: wie weet, misschien óóit......als Jakub wat ouder is, we zien wel!

Maar toen eind maart, tegen alle verwachtingen in: een telefoontje van de vergunninghouder die bemiddeld heeft bij Jakubs adoptie!
Jakub heeft nog een biologisch zusje gekregen in Polen en zij komt na haar 1e verjaardag op 3 mei beschikbaar voor adoptie...of wij dat zouden willen! Nou zeker....maar hoe? dachten wij. Mila is ook nog klein, de meisjes schelen maar 3 maanden en wij zien het wel zitten, maar krijgen we de toestemming wel rond? We maakten het aan onze naaste fam. en vrienden bekend en hielden het verder nog een beetje stil tot we zeker wisten dat alles rond was, en toen kon op 8 juni de vlag uit.....alles is rond!

Op dit moment ligt ons hele pakket met documenten in Polen te wachten tot de adoptiecommissie vergadert. Zij bepalen de datum wanneer we mogen afreizen naar Polen. In principe vergaderen zij 1x per 2 weken, maar nu het vakantie is loopt alles wat vertraging op. We moeten geduld hebben en dat valt af en toe niet mee! We kijken er erg naar uit om ons kleine meisje te zien, en wat is het bijzonder dat ze op mag groeien in ons gezin bij haar biologische broer Jakub! Als jullie het adoptieverhaal van Jakub nog eens terug willen lezen kunnen jullie kijken op:

arnoldannemarie.waarbenjij.nu (zonder www ervoor)

Hartelijke groetjes uit Oostdijk,

Arnold, Annemarie, Jakub en Mila

• 17 Juli 2017 - 14:22

Ad En Koos:

Hoi Annemarie en Arnold wat fijn dat jullie weer open staan voor nog een kindje een zusje van Jakub nog wel, we wensen jullie heel veel kracht maar ook heel veel plezier samen voor jullie bijzondere gezin.
    we vinden het fijn dat wij jullie op deze manier kunnen volgen.
    groetjes Ad en Koos

Verslag uit: Nederland, Oostdijk

Totaal onverwachts, fantastisch nieuws!!!

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Net als indertijd met de adoptieprocedure van Jakub willen we jullie op de hoogte houden van onze belevenissen!

Zoals iedereen inmiddels wel weet adopteerden wij in 2012 onze oudste Jakub vanuit Polen. In januari 2016 kregen wij als groot cadeau ook nog onze biologische dochter Mila daarbij.
Adoptie was voor ons dus voorlopig van de baan, al was er nog steeds de wens om ooit in de toekomst nog een kindje te adopteren.
Het adoptiegebeuren leeft erg bij Jakub momenteel. Gelukkig in positieve zin, en daarom maakten we dit voorjaar vakantieplannen voor de zomervakantie. Zo wilden we graag een lange vakantie naar Polen plannen om hem kennis te laten maken met het land/taal en zijn geboortestad.

Maar toen op 23 maart ineens.....telefoon van de adoptiestichting! Ze hadden een speciale vraag aan ons: Er komt binnenkort een biologisch zusje van Jakub vrij voor adoptie en de vraag vanuit Polen is of wij dit kindje zouden willen adopteren?
Nou, daar hoefden we niet lang over na te denken, dat willen we wel!

Normaal gesproken wanneer je een kindje wilt adopteren gaat daar veel aan vooraf, zo vraag je een BKA-nummer aan bij het Ministerie, komt de Raad van de Kinderbescherming aan huis, wordt er een heel dossier aangelegd wat vervolgens gebruikt wordt om je aan een kindje te matchen.
Dit hele traject hebben we bij Jakub natuurlijk doorlopen, maar nu nog niet! De grote vraag was: zouden we wel toestemming krijgen, omdat we zelf nog een klein meisje hebben gekregen? Zij scheelt immers qua leeftijd maar 4 maanden met het 'nieuwe zusje'.

Het traject werd gelijk in gang gezet. Nu hadden we het geluk dat we voor de zwangerschap van Mila al een nieuw BKA nummer hadden aangevraagd voor een nieuwe adoptieprocedure. Deze is nog geldig tot oktober 2018, dat zou in ons voordeel moeten werken.
Gesprek met de Raad was erg positief.......en we kregen toestemming! Wat bijzonder allemaal, we zijn er erg dankbaar voor!
Heel ons dossier wordt vervolgens opgestuurd naar het Ministerie, en op 7 juni kregen we dan het verlossende bericht dat alles is goedgekeurd!
Het meisje wordt definitief aan ons toegewezen!
We noemen haar Agnieszka Wioletta (Roepnaam Anna).

Op het moment dat ik dit schrijf, wachten we op een telefoontje wanneer we haar mogen gaan bezoeken voor de 1e keer! Bij Jakub ging dit al heel snel, binnen 4 weken. De procedures in Polen zijn verandert, het ziet er naar uit dat we nu meer geduld moeten hebben!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes, Arnold, Annemarie, Jakub en Mila

p.s.: het reisverslag van de adoptie van Jakub kun je lezen op arnoldannemarie.waarbenjij.nu