In Lublin - Reisverslag uit Lublin, Polen van familie Berge - WaarBenJij.nu In Lublin - Reisverslag uit Lublin, Polen van familie Berge - WaarBenJij.nu

In Lublin

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg familie

09 November 2017 | Polen, Lublin

Gisteravond zijn we vanaf Charleroi naar Warschau gevlogen. We hebben een prima vlucht gehad en kwamen rond 23.30 aan op het vliegveld. De volgende ochtend zouden we met de trein naar Lublin gaan, dus boekten we in Nederland alvast een hotel dichtbij het treinstation. Met een taxi zijn we naar het hotel gebracht, en we wisten gelijk weer dat we in Polen waren! De taxi 'vloog' letterlijk door de stad en binnen een kwartiertje waren we er al. De volgende ochtend ontbeten en te voet naar Warsawa Centralna, want daar zou om 9.50 de trein vertrekken. Onderweg brak het handvat van m'n koffer af....op het vliegveld gaan ze niet zachtzinnig met die koffers om en hij hing nog maar aan één stukje vast. Gelukkig heb ik een handige man die voor de zekerheid spanbandjes mee had genomen en zodoende hebben we het probleem op kunnen lossen. Eenmaal op Warschau Centraal aangekomen kochten we een treinticket voor omgerekend maar 15 euro voor twee personen om vervolgens nog 3 uur te reizen naar Lublin. Dat is niet te vergelijken met de prijzen in Nederland! Eenmaal aangekomen met de taxi naar het hotel, we waren iets te vroeg, maar dat was geen probleem. We hebben een ruime kamer met zelfs een zithoekje erbij en alles is erg schoon en netjes! Omdat we vandaag verder geen afspraken hadden staan, spraken we af met de pleegouders van Jakub om hen te bezoeken. Voor hen hadden we een pakketje gemaakt met typisch Nederlandse producten, wat ze erg waardeerden. In Polen eet men tussen 3 en 4 al warm avondeten en zo werden we bij hen thuis uitgenodigd om mee te eten. Daar hebben we nog even met Jakub gebeld via Whatsapp video en konden ze hem ook eventjes zien! Was erg bijzonder om elkaar weer te zien na die 6 jaar!
Tegen 18:00 zijn we daar weg gegaan om vervolgens nog even wat kleine boodschapjes te doen bij de Lidl (die hebben ze hier ook ;)) Rond half 8 zou onze contactpersoon Grazyna ook aankomen in het hotel en zouden we samen eten en in de tussentijd alles nog eens door te nemen voor de volgende dag. Morgenochtend hebben we om 10.00 een afspraak bij het adoptiekantoor hier in Lublin. Daar mogen we alle vragen stellen wat we maar willen weten over Anna. Daarna gaan we -met hen- haar bezoeken in het pleeggezin van de nonnen. We zijn op een gezonde manier gespannen, al beleven we het heel anders als indertijd met Jakub. We hebben ons voorgenomen om er heel bewust van te gaan genieten en alles over ons heen te laten komen. Wanneer het bezoekje klaar is, hopen we terug te gaan naar het adoptiekantoor om vervolgens het contract te tekenen. Morgen horen jullie hoe het is gegaan, en.....beloven jullie een mooie foto van ons drietjes!

• 10 November 2017 - 08:03

Lydia En Jan En De Kinderen:

We wensen jullie een fijne tijd daar met jullie meisje!
    Geniet ervan!

Groetjes......

• 10 November 2017 - 09:56

Annet Van Vugt:

Wat fijn om op afstand zo met jullie mee te leven, mee te lezen en mee te reizen. Ik hoop dat jullie er inderdaad bewust van kunnen genieten, zoals je dat zelf omschrijft. Vandaag dus een spannende dag, als jullie Anna gaan ontmoeten. We zien uit naar de foto van jullie drietjes.

• 10 November 2017 - 13:20

Ad En Koos:

Wat leuk dat we zo weer mee kunnen leven. Ik hoop dat jullie er bewust van kunnen genieten
    Spannend....... als ik dit schrijf hebben jullie Anna al ontmoet . We kijken uit naar de foto's.

• 10 November 2017 - 14:06

Henny V Zweden:

Wat leuk om zo mee te leven. Een fijne tijd samen met Anna en succes met de verdere procedure.

Verslag uit: Polen, Lublin

Totaal onverwachts, fantastisch nieuws!!!

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Net als indertijd met de adoptieprocedure van Jakub willen we jullie op de hoogte houden van onze belevenissen!

Zoals iedereen inmiddels wel weet adopteerden wij in 2012 onze oudste Jakub vanuit Polen. In januari 2016 kregen wij als groot cadeau ook nog onze biologische dochter Mila daarbij.
Adoptie was voor ons dus voorlopig van de baan, al was er nog steeds de wens om ooit in de toekomst nog een kindje te adopteren.
Het adoptiegebeuren leeft erg bij Jakub momenteel. Gelukkig in positieve zin, en daarom maakten we dit voorjaar vakantieplannen voor de zomervakantie. Zo wilden we graag een lange vakantie naar Polen plannen om hem kennis te laten maken met het land/taal en zijn geboortestad.

Maar toen op 23 maart ineens.....telefoon van de adoptiestichting! Ze hadden een speciale vraag aan ons: Er komt binnenkort een biologisch zusje van Jakub vrij voor adoptie en de vraag vanuit Polen is of wij dit kindje zouden willen adopteren?
Nou, daar hoefden we niet lang over na te denken, dat willen we wel!

Normaal gesproken wanneer je een kindje wilt adopteren gaat daar veel aan vooraf, zo vraag je een BKA-nummer aan bij het Ministerie, komt de Raad van de Kinderbescherming aan huis, wordt er een heel dossier aangelegd wat vervolgens gebruikt wordt om je aan een kindje te matchen.
Dit hele traject hebben we bij Jakub natuurlijk doorlopen, maar nu nog niet! De grote vraag was: zouden we wel toestemming krijgen, omdat we zelf nog een klein meisje hebben gekregen? Zij scheelt immers qua leeftijd maar 4 maanden met het 'nieuwe zusje'.

Het traject werd gelijk in gang gezet. Nu hadden we het geluk dat we voor de zwangerschap van Mila al een nieuw BKA nummer hadden aangevraagd voor een nieuwe adoptieprocedure. Deze is nog geldig tot oktober 2018, dat zou in ons voordeel moeten werken.
Gesprek met de Raad was erg positief.......en we kregen toestemming! Wat bijzonder allemaal, we zijn er erg dankbaar voor!
Heel ons dossier wordt vervolgens opgestuurd naar het Ministerie, en op 7 juni kregen we dan het verlossende bericht dat alles is goedgekeurd!
Het meisje wordt definitief aan ons toegewezen!
We noemen haar Agnieszka Wioletta (Roepnaam Anna).

Op het moment dat ik dit schrijf, wachten we op een telefoontje wanneer we haar mogen gaan bezoeken voor de 1e keer! Bij Jakub ging dit al heel snel, binnen 4 weken. De procedures in Polen zijn verandert, het ziet er naar uit dat we nu meer geduld moeten hebben!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes, Arnold, Annemarie, Jakub en Mila

p.s.: het reisverslag van de adoptie van Jakub kun je lezen op arnoldannemarie.waarbenjij.nu