Op veler verzoek, eindelijk een blog! - Reisverslag uit Lublin, Polen van familie Berge - WaarBenJij.nu Op veler verzoek, eindelijk een blog! - Reisverslag uit Lublin, Polen van familie Berge - WaarBenJij.nu

Op veler verzoek, eindelijk een blog!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg familie

17 Februari 2018 | Polen, Lublin

Hallo lieve familie, vrienden en bekenden,

Afgelopen dagen waren behoorlijk hectisch en is het er niet van gekomen om een blog te schrijven. Arnold en Jakub zijn nu even naar de supermarkt, Mila doet een middagdutje, zodoende heb ik even tijd voor een nieuw verhaal.

Woensdag was het dan eindelijk zover! Na een paar zenuwslopende dagen -we zouden immers maandag al vertrekken- kregen we woensdag dan eindelijk het bericht dat alle documenten in orde waren en dat we konden vertrekken, en wel per direct!
Tot woensdag ontbraken er nog documenten van de rechtbank. Daar kwamen we een week ervoor achter (toen hoorden we het via de adoptietichting hier in Nederland), maar de rechter was met vakantie en zou maandag pas terugkomen. Maandag was er geen tijd om ernaar te kijken, dus dinsdag dan vast dachten we. Helaas werd het weer verschoven, en was het woensdag dan echt geregeld!

Jakub was door het dolle heen dat het eindelijk zover was. Ook voor hem is het spannend geweest al die onzekerheid!
Terwijl de kinderen even ergens anders waren hebben we de auto gepakt en zijn we bij pa en ma v/d Berge gaan eten, kinderen gedoucht, joggingpakjes aan bij de kids en zijn we rond 19.30 gaan rijden. De auto helemaal afgeladen, want voor 6 weken moet je behoorlijk wat meenemen!
Jakub is nog een poosje wakker geweest in de auto, Mila sliep heerlijk!We hebben gereden tot aan Magdeburg en hebben daar overnacht. Mila tussenin en Jakub op een bed ernaast, want ze hadden geen ledikantjes. Mila kreeg 's nachts ineens heimwee en klampte zich aan ons vast....met een trillend lipje zei ze: ''ik wil naar m'n eigen huis''. Het is voor haar nog lastig uit te leggen wat er allemaal gaat gebeuren, Jakub snapt dat al veel beter.
's Morgens hebben we nog ontbeten daar en zijn we in 1 ruk door gereden naar Lublin. Wat een lange reis! De kids waren het op den duur best beu in de auto, maar we hadden als verassing nog dvd-spelertjes achter de hand, echt een uitkomst! Zo maakten we de laatste kilometers en kwamen dan eindelijk om 19.30 aan bij ons appartement!
Na een rondleiding en een groot gedeelte van onze bagage uitgepakt te hebben, zijn we heerlijk gaan slapen.
Bij aankomst hier in Lublin lag er sneeuw, maar op het moment dat ik nu schrijf is het aan het smelten. We hebben een prima appartement, niet zo ruim, maar we hebben alles wat we nodig hebben!
De volgende dag heef Arnold 's middags heeft onze contactpersoon opgehaald bij het station en zijn we aan het einde van de middag dan eindelijk naar Anna toe gegaan. Daar stonden de nonnetjes ons al op te wachten en werden we hartelijk ontvangen! We gingen eerst even koffiedrinken zodat onze kinderen even konden wennen aan de omgeving en werden daarna naar de speelkamer gebracht....daar wachtten we vol spanning, totdat ze op de arm van haar vaste verzorgster binnen werd gebracht! Wat bijzonder om de kinderen kennis te laten maken met elkaar!
In het begin vond Anna het spannend, ze nam alles goed in haar op en benoemde onze namen. Snel daarna kwam ze los. De kinderen hebben heerlijk samen gespeeld en dan blijkt taal eigenlijk helemaal geen probleem!
Mila viel nog van het hobbelpaard en had een bloedlip, dat was even schrikken, snel ijs erop en Anna stond spontaan haar speen af aan Mila, zo lief! Het was niet nodig, want mama had gelukkig speen en knuffel bij haar in de tas.
Toen we weggingen kregen we allemaal een dikke kus van haar en zei ze: doei, doei! dat hadden ze haar al geleerd! Ook woordje als papa, mama, speen, bal zegt ze al in het Nederlands.
Vanmiddag hopen we weer te gaan en zondag ook nog een keer. Maandag mogen we haar -als het goed blijft gaan- meenemen naar het appartement! Als blijkt dat zij - of Mila of Jakub nog even langer tijd nodig hebben om te wennen, geven we het nog even tijd. We willen niks forceren. Maandag of dinsdag hoop ik weer even een nieuw blog te schrijven! Nogmaals bedankt voor al jullie meeleven, we krijgen zoveel appjes en mailtjes, erg leuk!

• 17 Februari 2018 - 14:26

Ilona:

Wat mooi om te lezen! Eindelijk is het zover! Zo lang naar uitgekeken. Geniet van deze mooie dierbare periode!! We denken aan jullie en houden de blogs in de gaten;)

• 17 Februari 2018 - 14:44

Hillary En Jonella:

Wat fijn om te horen dat jullie eindelijk weer in Polen zijn! Wat een spanning. Maar nu genieten! Neem de tijd om aan elkaar te wennen en dichter naar elkaar toe te groeien in deze bijzondere tijd. We wensen jullie Gods zegen en nabijheid toe! Groetjes van jullie vroegere buurtjes :-).

• 17 Februari 2018 - 17:02

Ad En Koos:

Wat fijn dat jullie na zo een lange reis goed zijn aangekomen .En wat leuk dat het tussen de kindjes zo goed gaat .Wij wensen jullie een goede tijd samen met jullie kinderen en hopelijk weer vlug naar nederland.

• 17 Februari 2018 - 19:43

Jantine:

Lieve Arnold en Annemarie,

Wat fijn dat jullie veilig aangekomen zijn en Anna Jakub en Mila hebben gezien. Bijzonder allemaal om te lezen!!! Geniet van elkaar en hopelijk snel dat Anna met jullie mee mag en het goed mag gaan.
    Lieve groetjes
    Jantine

• 17 Februari 2018 - 20:24

Cathelijn:

Wat fijn om te lezen. Zo speciaal allemaal❤
    Groetjes Cathelijn

• 17 Februari 2018 - 20:27

Francisca:

Wat leuk om te lezen zeg! En wat fijn dat de kindjes elkaar al hebben ontmoet en het zo goed gaat!! We hopen dat jullie nog een hele fijne tijd hebben daar! Geniet ervan!!
    Groetjes de buurtjes!☺️

• 17 Februari 2018 - 20:43

Rins En Gerdine:

Oh eindelijk mochten jullie dan toch gaan! Wat een bijzondere dagen voor jullie, om op deze manier gezinsuitbreiding te krijgen! Een hele goede tijd! En hopelijk went de nieuwe situatie snel voor Anna en jullie allemaal!

• 17 Februari 2018 - 21:01

Tineke Jobse:

Hoi Arnold en Annemarie,
    Wat een mooie blog, en wat fijn dat het zo goed gaat tussen de kinderen.
    Anna gaat het goed bij jullie hebben.
    Geniet er maar van, en een fijne zondag morgen.

Groetjes Tineke Jobse

• 17 Februari 2018 - 21:09

Jessica Sandee :

Wat een fijn bericht! Heerlijk om zo dicht bij Anna te zijn! Lief dat de kinderen al zo fijn hebben gespeeld! We wensen jullie nog een heel fijne tijd toe! Geniet ervan.. wij genieten op afstand mee van jullie blog!

• 17 Februari 2018 - 21:13

Ellen:

❤️

• 17 Februari 2018 - 21:30

Jan Lydia En Kids:

Hoi.....wat fijn dat het allemaal zo goed verloopt!
    Mooi ook om de zien hoe de kinderen met Anna omgaan.
    We wensen jullie een fijne tijd daar!
    Geniet van jullie gezinnetje!
    Liefs ons

• 17 Februari 2018 - 21:30

Wilma Sinke:

Hoi,

Wat super om te lezen allemaal. Geniet ervan joh!!!
    Vinden het erg leuk dat je ons op deze manier mee laat delen ;)

Liefs wilma

• 17 Februari 2018 - 21:33

Christien:

Wat geweldig mooi om dit te lezen! En die foto's...mooi gezin bij elkaar!

• 17 Februari 2018 - 21:48

Joke:

Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen!!
    Een goede tijd met jullie drie prachtige kids...

• 17 Februari 2018 - 21:53

Adriėlle:

Wat fijn dat jullie er eindelijk zijn en dat het zo goed gaat tussen de kids. En wat een leuke foto's! Nog een mooie tijd toegewenst daar.

• 17 Februari 2018 - 21:54

Gerlinde:

Wat bijzonder... hopelijk komt er veel tijd om van elkaar te genieten en vliegen de weken voorbij om daarna voor goed met elkaar naar huis te komen!

• 17 Februari 2018 - 22:13

Joanne:

Wat leuk dat je ons op de hoogte houd van jullie verblijf daar. Fijn dat de reis goed gegaan is jullie veilig zijn aangekomen.
    Wat een lief gebaar van haar dat ze zo haar speen afstond en leuk dat ze al nederlandse woordjes kan!
    Een fijne tijd tiegewenst hoor en ik ben benieuwd naar je vilgende blog

• 17 Februari 2018 - 22:38

Gertia :

Wauw wat een gebeurtenissen heel overweldigend geniet er samen van

• 18 Februari 2018 - 07:33

Mandy En Tom :

Wat een mooi verslag ! En wat reageren alle kinderen goed ! Succes en hou ons op de hoogte. Groetjes uit maassluis

• 18 Februari 2018 - 10:54

Rinske:

Wat fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat! We wensen jullie nog een hele fijne tijd daar en heel veel geluk samen!

• 18 Februari 2018 - 14:41

Jies:

Van harte gefeliciteerd. Eindelijk! Wat fijn haar nu eindelijk in jullie armen te kunnen sluiten. We hopen dat jullie een fijne tijd hebben daar in Polen.

Groetjes, Gerard en Jies

• 18 Februari 2018 - 15:49

Gien:

Hee, zo gaaf om te lezen zeg!! Hopelijk blijft het zo goed gaan!
    Geniet ervan he lieverds!

• 19 Februari 2018 - 14:36

Anja Van Zweden:

Hallo Arnold en Annemarie.
    Wat mooi en bijzonder om dit te zien.
    En ook zo fijn dat de kids gelijk een klik hebben.
    We wensen jullie nog een hele goede en fijne tijd toe.
    Hartelijke groet Leen en Anja van Zweden.

Verslag uit: Polen, Lublin

Totaal onverwachts, fantastisch nieuws!!!

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Net als indertijd met de adoptieprocedure van Jakub willen we jullie op de hoogte houden van onze belevenissen!

Zoals iedereen inmiddels wel weet adopteerden wij in 2012 onze oudste Jakub vanuit Polen. In januari 2016 kregen wij als groot cadeau ook nog onze biologische dochter Mila daarbij.
Adoptie was voor ons dus voorlopig van de baan, al was er nog steeds de wens om ooit in de toekomst nog een kindje te adopteren.
Het adoptiegebeuren leeft erg bij Jakub momenteel. Gelukkig in positieve zin, en daarom maakten we dit voorjaar vakantieplannen voor de zomervakantie. Zo wilden we graag een lange vakantie naar Polen plannen om hem kennis te laten maken met het land/taal en zijn geboortestad.

Maar toen op 23 maart ineens.....telefoon van de adoptiestichting! Ze hadden een speciale vraag aan ons: Er komt binnenkort een biologisch zusje van Jakub vrij voor adoptie en de vraag vanuit Polen is of wij dit kindje zouden willen adopteren?
Nou, daar hoefden we niet lang over na te denken, dat willen we wel!

Normaal gesproken wanneer je een kindje wilt adopteren gaat daar veel aan vooraf, zo vraag je een BKA-nummer aan bij het Ministerie, komt de Raad van de Kinderbescherming aan huis, wordt er een heel dossier aangelegd wat vervolgens gebruikt wordt om je aan een kindje te matchen.
Dit hele traject hebben we bij Jakub natuurlijk doorlopen, maar nu nog niet! De grote vraag was: zouden we wel toestemming krijgen, omdat we zelf nog een klein meisje hebben gekregen? Zij scheelt immers qua leeftijd maar 4 maanden met het 'nieuwe zusje'.

Het traject werd gelijk in gang gezet. Nu hadden we het geluk dat we voor de zwangerschap van Mila al een nieuw BKA nummer hadden aangevraagd voor een nieuwe adoptieprocedure. Deze is nog geldig tot oktober 2018, dat zou in ons voordeel moeten werken.
Gesprek met de Raad was erg positief.......en we kregen toestemming! Wat bijzonder allemaal, we zijn er erg dankbaar voor!
Heel ons dossier wordt vervolgens opgestuurd naar het Ministerie, en op 7 juni kregen we dan het verlossende bericht dat alles is goedgekeurd!
Het meisje wordt definitief aan ons toegewezen!
We noemen haar Agnieszka Wioletta (Roepnaam Anna).

Op het moment dat ik dit schrijf, wachten we op een telefoontje wanneer we haar mogen gaan bezoeken voor de 1e keer! Bij Jakub ging dit al heel snel, binnen 4 weken. De procedures in Polen zijn verandert, het ziet er naar uit dat we nu meer geduld moeten hebben!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes, Arnold, Annemarie, Jakub en Mila

p.s.: het reisverslag van de adoptie van Jakub kun je lezen op arnoldannemarie.waarbenjij.nu