Weer thuis! - Reisverslag uit Oostdijk, Nederland van familie Berge - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Oostdijk, Nederland van familie Berge - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg familie

17 November 2017 | Nederland, Oostdijk

Sinds maandagavond zijn we weer veilig thuis, wat waren de kinderen weer blij om ons te zien! Jakub kwam ons ophalen samen met opa en oma op het vliegveld van Charleroi. Op de terugweg zat hij achterin de auto heerlijk tussen ons in en keken we samen de foto's en filmpjes van Anna.

Zaterdagsmorgens zijn we voor de laatste keer op bezoek geweest bij Anna. We merkten dat ze het leuk vond dat we er waren, maar ook was ze deze keer 'plakkerig' aan de zusters. Dat deed zo volgens hen normaal nooit. Ze had goed door dat het niet voor niets was dat wij alwéér voor haar kwamen. Toch was het snel over en hebben we weer heerlijk gespeeld met haar. Toen het tijd was om te gaan, gaf ze zelf aan de zusters aan dat ze mee wilde om ons uit te zwaaien, en toen finkelde snel mee naar buiten met ons.... Gelukkig moest ze niet huilen toen ze toch bij de zusters moest blijven! We vonden het lastig om haar achter te laten, niet wetend wanneer we terug mogen. Aan de andere kant wachtten er thuis ook nog twee kids op ons. We weten gelukkig dat Anna het goed heeft op de plaats waar ze nu is.
Zondags hebben we gewoon nog in Lublin doorgebracht, 's morgens en 's avonds live kerk meegeluisterd en verder rustig aan gedaan. Even alles laten bezinken voordat we weer thuis zijn bij de kinderen!
Maandagsmorgens zijn we met de trein van Lublin terug naar Warschau gegaan. Dat was even spannend, want hij bleek flinke vertraging te hebben. Dan is het lastig wanneer je de taal niet spreekt. Uiteindelijk is het goed gekomen mede door een behulpzame student. De reis van Lublin naar Warschau is normaal 3,5 uur. Eenmaal vertrokken, stonden we na een uur stil, er was een aanrijding! Iedereen moest in de trein blijven, en de vertraging bleef maar oplopen! Op den duur stonden we langer dan 2 uur stil! En we moesten nog 2,5 uur! Vooral ik -Annemarie- begon wat zenuwachtig te worden, want om 18.30 moesten we al vliegen en liefst al 2 uur van te voren ingecheckt zijn!
Eenmaal in Warschau aangekomen, namen we een taxi naar het vliegveld die vervolgens ook nog in de file kwam..... En als klap op de vuurpijl werd Arnold op de luchthaven eruit gepikt door de douane voor een extra uitgebreide controle en liet ik bijna m'n trouwring achter bij de detectiepoortjes!
De terugvlucht behoorlijk turbulentie gehad, maar verder prima gegaan! Eenmaal aangekomen stond Jakub te wachten samen met opa en oma, geweldig om zijn gezichtje te zien! Mila hebben we dinsdagsmorgens opgehaald omdat ze al sliep natuurlijk. Ze was zo blij toen ze ons zag dat ze lachte en huilde tegelijk!

De papieren zijn nu bij de rechtbank in Lublin. We hebben gehoord dat daar wel snel gewerkt wordt. We hopen dit jaar nog terug te mogen naar Polen, en dan voor ca. 6 weken! Daar kijken we allemaal erg naar uit!

Geweldig dat jullie allemaal zo meeleven! Bedankt voor alle leuke reacties via mail, Whatsapp, Facebook en ook hier onder de blogs!

Groetjes van ons allemaal

Verslag uit: Nederland, Oostdijk

Totaal onverwachts, fantastisch nieuws!!!

Lieve familie, vrienden en bekenden,

Net als indertijd met de adoptieprocedure van Jakub willen we jullie op de hoogte houden van onze belevenissen!

Zoals iedereen inmiddels wel weet adopteerden wij in 2012 onze oudste Jakub vanuit Polen. In januari 2016 kregen wij als groot cadeau ook nog onze biologische dochter Mila daarbij.
Adoptie was voor ons dus voorlopig van de baan, al was er nog steeds de wens om ooit in de toekomst nog een kindje te adopteren.
Het adoptiegebeuren leeft erg bij Jakub momenteel. Gelukkig in positieve zin, en daarom maakten we dit voorjaar vakantieplannen voor de zomervakantie. Zo wilden we graag een lange vakantie naar Polen plannen om hem kennis te laten maken met het land/taal en zijn geboortestad.

Maar toen op 23 maart ineens.....telefoon van de adoptiestichting! Ze hadden een speciale vraag aan ons: Er komt binnenkort een biologisch zusje van Jakub vrij voor adoptie en de vraag vanuit Polen is of wij dit kindje zouden willen adopteren?
Nou, daar hoefden we niet lang over na te denken, dat willen we wel!

Normaal gesproken wanneer je een kindje wilt adopteren gaat daar veel aan vooraf, zo vraag je een BKA-nummer aan bij het Ministerie, komt de Raad van de Kinderbescherming aan huis, wordt er een heel dossier aangelegd wat vervolgens gebruikt wordt om je aan een kindje te matchen.
Dit hele traject hebben we bij Jakub natuurlijk doorlopen, maar nu nog niet! De grote vraag was: zouden we wel toestemming krijgen, omdat we zelf nog een klein meisje hebben gekregen? Zij scheelt immers qua leeftijd maar 4 maanden met het 'nieuwe zusje'.

Het traject werd gelijk in gang gezet. Nu hadden we het geluk dat we voor de zwangerschap van Mila al een nieuw BKA nummer hadden aangevraagd voor een nieuwe adoptieprocedure. Deze is nog geldig tot oktober 2018, dat zou in ons voordeel moeten werken.
Gesprek met de Raad was erg positief.......en we kregen toestemming! Wat bijzonder allemaal, we zijn er erg dankbaar voor!
Heel ons dossier wordt vervolgens opgestuurd naar het Ministerie, en op 7 juni kregen we dan het verlossende bericht dat alles is goedgekeurd!
Het meisje wordt definitief aan ons toegewezen!
We noemen haar Agnieszka Wioletta (Roepnaam Anna).

Op het moment dat ik dit schrijf, wachten we op een telefoontje wanneer we haar mogen gaan bezoeken voor de 1e keer! Bij Jakub ging dit al heel snel, binnen 4 weken. De procedures in Polen zijn verandert, het ziet er naar uit dat we nu meer geduld moeten hebben!

We houden jullie op de hoogte!

Groetjes, Arnold, Annemarie, Jakub en Mila

p.s.: het reisverslag van de adoptie van Jakub kun je lezen op arnoldannemarie.waarbenjij.nu